Nawet 20 tysięcy złotych kary może otrzymać właściciel gabinetu lekarskiego, który nie wywiązuje się z obowiązku informowania o cenach swoich usług. Lekarz powinien to zrobić za pomocą cennika umieszczonego w widocznym miejscu. Taki zapis jest w ustawie o Prawach pacjenta, którą wielokrotnie opisywaliśmy na łamach Nowego Gabinetu Ginekologicznego.
Przypominamy, jak powinien wyglądać cennik, by nie budził wątpliwości u klientów, i przy ewentualnych kontrolach.
W cenniku – oprócz samej ceny powinny znajdować się również informacje dodatkowe – tzw. przeliczenie na cenę jednostkową – czyli np. za sztukę.
Wszystkie informacje w cenniku powinny być przejrzyste, nie budzące żadnych wątpliwości – szczególnie w cenach usług. Cennik powinien być tak stworzony, by możliwe było porównywanie cen. Jeśli cena ulegnie obniżce, należy określić powód wprowadzenia rabatu. W myśl przepisów prawa możliwa jest sytuacja, w której nie można ustalić ostatecznej kwoty za usługę. Przedsiębiorca musi jednak wtedy w sposób jasny i zrozumiały wyjaśnić w jaki sposób będą obliczane koszty wykonania usługi. Musi to zrobić najpóźniej w momencie podjęcia decyzji przez pacjenta na wykonanie usług. Kontrolerzy nakładają kary finansowe na gabinety, które nie podają ceny lub nią manipulują – wprowadzając swoich klientów w błąd.