16 maja br. w ramach programu „Czego oczekują pacjentki – czyli kobieta u ginekologa” odbyła się debata medialna poświęcona relacji pacjentka – lekarz ginekologi. Celem debaty jest kompleksowe przedstawienie zagadnień związanych z oczekiwaniami pacjentek wobec lekarzy ginekologów w oparciu o najnowszy raport z badania TNS OBOP. Organizatorzy chcą wywołać dyskusję na temat relacji pomiędzy pacjentką a lekarzem ginekologiem.
Badanie wykazało, że dla 80% Polek najbardziej ceniona u lekarza ginekologa jest odpowiednia ilość czasu, jaką lekarz może poświęcić im podczas konsultacji oraz przyjazna atmosfera, która zmniejsza stres z nią związany. 85% lekarzy najczęściej pyta swoje pacjentki o długość cyklu, a 65% wykonuje pacjentce badania ginekologiczne.
Wizyta u ginekologa to za każdym razem ważne wydarzenie w życiu kobiety. Niezależnie od tego, czy dotyczy przeprowadzenia badań profilaktycznych, prowadzenia ciąży czy konsultacji w sprawie antykoncepcji, może powodować strach i zawstydzenie przed rozmową z lekarzem. Ma to bezpośredni wpływ na jakość uzyskanej porady ginekologicznej.
Wychodząc naprzeciw kobietom, które obawiają się wizyty u ginekologa i nie zawsze czują się z niej w pełni usatysfakcjonowane, powstał nowy program edukacyjny: „Czego oczekują pacjentki – czyli kobieta u ginekologa”, którego inauguracja odbyła się podczas interdyscyplinarnej debaty ekspertów w Warszawie.
Idea programu stworzona została z myślą o wszystkich kobietach, dla których wizyta u ginekologa kojarzona jest jako konieczność i powoduje dodatkowy, niepotrzebny stres. Organizatorzy pragną dzięki podjętym działaniom zmienić postrzeganie relacji pacjentka – lekarz i przełamać tabu wokół tego tematu wśród kobiet, lekarzy, opinii społecznej oraz mediów. Celem inicjatywy jest zachęcenie kobiet do rozmowy ze swoim ginekologiem na temat zdrowia i indywidualnie dobranej antykoncepcji. Przed rozpoczęciem programu edukacyjnego przeprowadzono pierwsze w Polsce badanie TNS OBOP: „Czego oczekują pacjentki – czyli kobieta u ginekologa”, które potwierdziło potrzebę budowania świadomości nowoczesnych kobiet na temat aktualnej relacji z lekarzem ginekologiem i możliwości jej polepszenia.
Inicjatorami programu edukacyjnego są firmy Janssen i MSD, a patronat naukowy nad programem objęło Towarzystwo Rozwoju Rodziny i Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego CMKP.
Więcej w najnowszym wydaniu Nowego Gabinetu Ginekologicznego.