Jakie zmiany należy wprowadzić w prywatnym gabinecie w związku z nowelizacją przepisów dotyczących RODO?
Wprowadzane przez RODO zmiany w sposób bezpośredni dotykają placówki medyczne. Obecnie, na podstawie obowiązujących przepisów związanych z ustawą o ochronie danych osobowych, placówka medyczna musi:
• spełnić obowiązek informacyjny wynikający z art. 24 Ustawy;
• upoważnić każdą osobę posiadającą dostęp do danych osobowych;
• prowadzić rejestr osób upoważnionych;
• mieć wdrożoną Politykę Bezpieczeństwa;
• posiadać Instrukcję zarządzania systemem informatycznym – jeżeli przetwarza dane osobowe w systemach informatycznych;
• dokonywać audytów funkcjonowanie dokumentacji ochrony danych osobowych.
Zgodnie z RODO placówka medyczna będzie musiała:
• powołać Inspektora Ochrony Danych;
• spełnić obowiązek informacyjny wynikający z art. 13 RODO;
• zapewnić dostęp do danych osobowych, wyłącznie osobom upoważnionym;
• posiadać dokumentację, która opisuje sposób zabezpieczenia przetwarzanych danych;
• prowadzić rejestr czynności przetwarzania;
• dokonać oceny skutków danych, zgodnie z art. 35 RODO;
• uzyskać zgodę, na przetwarzanie danych przez osobę, której dane dotyczą, w zależności od celu, w jakim dane te mają być przetwarzane;
• dokonywać zgłoszenia wycieku danych w terminie 72 godzin od ich wystąpienia, w tym informować osobę, które wyciek dotyczy;
• przeprowadzać audyty działania systemów ochrony danych.