Czy jest zgodne z prawem pobieranie od pacjentki oświadczeń, że pacjentka jest ubezpieczona? Chodzi o kopie druku z miejsca pracy o odprowadzaniu składek na ubezpieczenie.
Takie działanie jest niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa. Narusza bowiem przepisy ustawy o prawach pacjenta oraz o ochronie danych osobowych. W przypadku, gdy pacjentka w systemie EWUŚ jest oznaczony jako nieubezpieczona, należy pobrać od niej odpowiednie oświadczenie, zgodnie z przepisami prawnymi. Tylko taki dokument jest legalny z prawnego punktu widzenia.
Zadane pytanie dotyka problemu rodzaju danych zbieranych od pacjentów. Zgodnie ze stanowiskiem GIODO, należy przetwarzać (pobierać od pacjentów) tylko te dane, które są konieczne do udzielenia świadczenia zdrowotnego. Należy zwrócić uwagę na dane przetwarzane przez placówki medyczne, które leczą pacjentów zarówno w ramach umowy zawartej z NFZ, jak i komercyjnie. Jeżeli pacjentka jest leczona prywatnie, to placówka medyczna nie powinna pobierać od niej informacji o jego ubezpieczeniu. Z doświadczenia wiem, że placówki medyczne „hurtowo” sprawdzają status ubezpieczenia pacjentów, zarówno tych umówionych na wizytę w ramach NFZ, jak również umówionych na wizytę prywatną. Pacjentki, umówionej na wizytę komercyjną, placówka nie powinna sprawdzać czy posiada ubezpieczenia do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych. Dostawca oprogramowania powinien dać placówce medycznej możliwość wyłączenia weryfikacji ubezpieczenia pacjentki, jeżeli jest ona zapisana na wizytę komercyjną. Jeżeli pacjentka jest zapisana na wizytę komercyjną, to nie traci uprawnień do uzyskania recepty refundowanej. W takim wypadku sprawdzenie statusu ubezpieczenia jest usprawiedliwione. Jednak nie jest możliwe przypuszczenie już na etapie zapisywania pacjentki na wizytę, że będzie ona potrzebować recepty na lek refundowany.