Profesor Leszek Czupryniak, specjalista chorób wewnętrznych i diabetologii, wystosował apel do Naczelnej Rady Lekarskiej, w którym wzywa środowisko artystyczne do zaprzestania udziału w reklamach alkoholu. W jego opinii obecność znanych aktorów w tego typu przekazach promocyjnych podważa działania lekarzy na rzecz ograniczenia szkód zdrowotnych wynikających z konsumpcji alkoholu i utrwala społecznie szkodliwe wzorce.
• Profesor Leszek Czupryniak zwrócił się do Naczelnej Rady Lekarskiej z apelem o interwencję w sprawie reklam alkoholu z udziałem aktorów.
• Wskazuje na rosnący problem społecznym, jakim jest picie alkoholu, również wśród kobiet w ciąży.
• Lekarz podkreśla, że udział osób publicznych w reklamach alkoholu podważa wysiłki środowiska medycznego w profilaktyce choroby alkoholowej.
• Naczelna Rada Lekarska przyjęła apel w tej sprawie 29 września, popierając ideę ograniczenia reklam napojów alkoholowych.
Apel środowiska lekarskiego przeciwko promowaniu alkoholu
Problem spożywania alkoholu w Polsce pozostaje jednym z najpoważniejszych wyzwań zdrowia publicznego. Mimo licznych kampanii edukacyjnych oraz ostrzeżeń medycznych, alkohol wciąż jest powszechnie akceptowany społecznie, a jego promocja często wykorzystuje autorytet znanych osób publicznych.
Na ten problem zwrócił uwagę profesor Leszek Czupryniak, specjalista chorób wewnętrznych i diabetologii, który w rozmowie z Wirtualną Polską podkreślił skalę szkód zdrowotnych wywoływanych przez alkohol. Jak zauważył, każdego dnia do klinik trafiają pacjenci, których organizmy zostały poważnie uszkodzone przez długotrwałe spożywanie alkoholu, mimo że często nie są to osoby uzależnione w sposób spektakularny.
Aktorzy w reklamach alkoholu – niepokojący trend społeczny
Profesor Czupryniak w liście skierowanym do Naczelnej Rady Lekarskiej zaapelował, by samorząd lekarski wystąpił do środowiska kultury, w tym do aktorów i celebrytów, z prośbą o rezygnację z udziału w reklamach alkoholu. Wskazał, że popularne osoby, cieszące się społecznym zaufaniem, odgrywają istotną rolę w kształtowaniu postaw i zachowań. Ich udział w kampaniach reklamowych piwa, nawet bezalkoholowego, może osłabiać działania profilaktyczne prowadzone przez lekarzy i organizacje zdrowotne.
Według profesora, takie zjawisko jest wyjątkowo niepokojące, ponieważ może prowadzić do utrwalania społecznej akceptacji dla spożywania alkoholu, zwłaszcza wśród młodych osób. W jego ocenie, reklamy tego typu obniżają skuteczność działań medycznych zmierzających do ograniczenia występowania choroby alkoholowej w Polsce.
Stanowisko Naczelnej Rady Lekarskiej
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej poparło stanowisko profesora Czupryniaka i 29 września przyjęło apel skierowany do przedstawicieli świata kultury i sportu. Celem tego dokumentu jest zwrócenie uwagi opinii publicznej na problem społecznego przyzwolenia dla promocji alkoholu oraz podkreślenie odpowiedzialności osób publicznych za wpływ, jaki wywierają na zachowania konsumenckie Polaków.
Środowisko lekarskie przypomina, że reklama alkoholu, podobnie jak reklama wyrobów tytoniowych, powinna być objęta zakazem. W ocenie ekspertów brak konsekwencji w tej dziedzinie podważa zaufanie do działań prozdrowotnych i utrudnia walkę z uzależnieniami.
Społeczny i zdrowotny wymiar problemu
W Polsce nadal zbyt wiele kobiet spożywa alkohol w okresie ciąży, mimo jednoznacznych dowodów naukowych wskazujących na jego toksyczny wpływ na płód. Nadużywanie alkoholu stanowi istotny czynnik ryzyka rozwoju licznych chorób somatycznych, w tym uszkodzenia wątroby, trzustki, serca oraz zaburzeń metabolicznych.
Profesor Czupryniak zwrócił uwagę, że walka z uzależnieniem od alkoholu wymaga konsekwentnych działań edukacyjnych i legislacyjnych. Jednocześnie wskazał na konieczność współpracy między środowiskiem medycznym, instytucjami publicznymi oraz mediami w celu ograniczenia dostępności i atrakcyjności alkoholu w przestrzeni publicznej.
Dowiedz się więcej – Nowy Gabinet Ginekologiczny: wycofanie aktorów z reklam alkoholu
Więcej ciekawych artykułów w "Nowy Gabinet Ginekologiczny" - zamów prenumeratę lub kup prenumeratę w nasz