Jeżeli pacjent nie podał w wywiadzie medycznym informacji o uczuleniach, a w trakcie leczenia okazało się, że wystąpiła alergia, to czy może to być powodem, dla którego lekarz powinien zwrócić koszty leczenia?
ODPOWIEDŹ: Należy zadać pytanie, czy lekarz przeprowadził wywiad ogólny z pacjentem. Jeśli nie – będzie on ponosił odpowiedzialność w przypadku wystąpienia alergii. Jeśli tak, czy zapytał pacjenta o alergie. Jeśli nie zapytał – będzie ponosił odpowiedzialność. W wypadku, gdy lekarz zapytał pacjenta o alergie, to ważne jest, jakiej odpowiedzi udzielił pacjent. Możliwe są trzy odpowiedzi:
- jestem uczulony – wówczas lekarz powinien zastosować leczenie uniemożliwiające (lub ograniczające) możliwość wystąpienia alergii. Jeśli tego nie zrobił – będzie ponosił odpowiedzialność.
- nie jestem uczulony – wówczas lekarz uznając odpowiedź pacjenta za prawdziwą, nie ponosi odpowiedzialności. W przypadku, gdy nie miał w inny sposób możliwości sprawdzić, czy rzeczywiście pacjent jest alergikiem (w badaniu lekarskim, na podstawie oceny wyglądu pacjenta).
- nie wiem, czy jestem uczulony – wówczas lekarz, w przypadku podejrzenia możliwości wystąpienia alergii – powinien skierować pacjenta na dodatkowe badania, które mogą potwierdzić lub zaprzeczyć możliwości wystąpienia alergii u pacjenta.
Zawsze kiedy lekarz ma wątpliwość, powinien dla bezpieczeństwa pacjenta oraz własnego, kierować pacjenta na badania w kierunku stwierdzenia lub wykluczenia alergii.