KURSY PTGP

BIG DEAL 2024

e-ginekologia.pl - portal dla lekarzy ginekologówPytania do prawnika
Na pytania Czytelników odpowiada prawnik Maciej Gibiński, absolwent Wydziału Prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, właściciel
kancelarii prawnej Centrum Doradcze Prawa Medycznego.

Mechanizm działania przeciwnowotworowego metforminy
Według danych WHO, u około 2,1 mld ludzi na świecie osób stwierdzono nadwagę lub otyłość. W związku z tym obserwuje się wzrost zachorowań na cukrzycę typu 2 – najbardziej rozpowszechnioną chorobę cywilizacji XXI wieku. W licznych badaniach wykazano i potwierdzono związek otyłości i cukrzycy typu 2 ze wzrostem częstości występowania nowotworów złośliwych w licznych
lokalizacjach narządowych.

HIFU – intymne ultradźwięki
Ogniskowanie promieni słonecznych szkłem powiększającym i podpalanie w ten sposób kartki papieru jest eksperymentem, który
w dzieciństwie wykonywało wielu z nas. Ta prosta zasada fizyczna znajduje zastosowanie również dla innych fal. Tak powstała technologia HIFU (High Intensity Focused Ultrasound – zogniskowane ultradźwięki o wysokim natężeniu). W HIFU zamiast promieni słonecznych dochodzi do zogniskowania fali ultradźwiękowej.

Vulvodynia – rzadko rozpoznawany zespół bólowy
Vulvodynia jest, niestety, zbyt rzadko rozpoznawana przez lekarzy ginekologów. Pacjentki często przez wiele lat bezskutecznie szukają pomocy, a przecież szybkie podjęcie leczenia zwiększa szanse na sukces terapeutyczny. Jest schorzeniem, które wymaga holistycznego podejścia do pacjentki.

Bezpieczne przechowywanie e-dokumentacji
Elektroniczna dokumentacja medyczna to termin, który dla osób niezbyt biegłych w informatyce, brzmi złowrogo. Jeśli dodamy, że to na lekarzu lub właścicielu kliniki spoczywa obowiązek zachowania bezpieczeństwa dokumentacji, sprawa jeszcze bardziej się komplikuje.

Telemedycyna w opiece okołoporodowej
Telemedycyna jest dynamicznie rozwijającym się nurtem współczesnej opieki nad pacjentem. Łącząc w sobie elementy medycyny, informatyki oraz telekomunikacji, w znaczący sposób poprawia jakość usług medycznych. Oferuje rozwiązania w wielu dyscyplinach, w tym w opiece okołoporodowej, powstało bowiem mobile KTG.

Czy i jak reklamować gabinet?
Reklama jest obecnie podstawą funkcjonowania większości prowadzonych przedsiębiorstw. Pozwala ona dotrzeć do osób potencjalnie zainteresowanych usługą. Sytuacja, w przypadku lekarzy, jest jednak nieco skomplikowana. Są oni bowiem zobowiązani przez ustawę do podawania niektórych informacji, jednakże ich treść nie może być dowolna, a konkretnie, informacje te nie mogą mieć cech reklamy.