Pytania do prawnika
Na pytania Czytelników odpowiada prawnik Maciej Gibiński, absolwent Wydziału Prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego, właściciel
kancelarii prawnej Centrum Doradcze Prawa Medycznego.
Mechanizm działania przeciwnowotworowego metforminy
Według danych WHO, u około 2,1 mld ludzi na świecie osób stwierdzono nadwagę lub otyłość. W związku z tym obserwuje się wzrost zachorowań na cukrzycę typu 2 – najbardziej rozpowszechnioną chorobę cywilizacji XXI wieku. W licznych badaniach wykazano i potwierdzono związek otyłości i cukrzycy typu 2 ze wzrostem częstości występowania nowotworów złośliwych w licznych
lokalizacjach narządowych.
HIFU – intymne ultradźwięki
Ogniskowanie promieni słonecznych szkłem powiększającym i podpalanie w ten sposób kartki papieru jest eksperymentem, który
w dzieciństwie wykonywało wielu z nas. Ta prosta zasada fizyczna znajduje zastosowanie również dla innych fal. Tak powstała technologia HIFU (High Intensity Focused Ultrasound – zogniskowane ultradźwięki o wysokim natężeniu). W HIFU zamiast promieni słonecznych dochodzi do zogniskowania fali ultradźwiękowej.
Vulvodynia – rzadko rozpoznawany zespół bólowy
Vulvodynia jest, niestety, zbyt rzadko rozpoznawana przez lekarzy ginekologów. Pacjentki często przez wiele lat bezskutecznie szukają pomocy, a przecież szybkie podjęcie leczenia zwiększa szanse na sukces terapeutyczny. Jest schorzeniem, które wymaga holistycznego podejścia do pacjentki.
Bezpieczne przechowywanie e-dokumentacji
Elektroniczna dokumentacja medyczna to termin, który dla osób niezbyt biegłych w informatyce, brzmi złowrogo. Jeśli dodamy, że to na lekarzu lub właścicielu kliniki spoczywa obowiązek zachowania bezpieczeństwa dokumentacji, sprawa jeszcze bardziej się komplikuje.
Telemedycyna w opiece okołoporodowej
Telemedycyna jest dynamicznie rozwijającym się nurtem współczesnej opieki nad pacjentem. Łącząc w sobie elementy medycyny, informatyki oraz telekomunikacji, w znaczący sposób poprawia jakość usług medycznych. Oferuje rozwiązania w wielu dyscyplinach, w tym w opiece okołoporodowej, powstało bowiem mobile KTG.
Czy i jak reklamować gabinet?
Reklama jest obecnie podstawą funkcjonowania większości prowadzonych przedsiębiorstw. Pozwala ona dotrzeć do osób potencjalnie zainteresowanych usługą. Sytuacja, w przypadku lekarzy, jest jednak nieco skomplikowana. Są oni bowiem zobowiązani przez ustawę do podawania niektórych informacji, jednakże ich treść nie może być dowolna, a konkretnie, informacje te nie mogą mieć cech reklamy.