Położna, osoba, która towarzyszy kobiecie na każdym etapie jej życia. Od pokoleń zawód ten się zmienia. Dziś położna jest nie tylko towarzyszką kobiety podczas porodu, ale także wspiera i edukuje ją przed ciążą, w połogu, pomaga kobiecie w okresie dojrzewania i menopauzy. Jej nowe kompetencje wynikają z wyższego poziomu wykształcenia oraz szerszej wiedzy. Zawód położnej łączy w sobie elementy medycyny, psychologii i socjologii. W odpowiedzi na zmieniającą się rolę położnej w społeczeństwie i uświadomienie jej szerokich kompetencji powstała kampania i konkurs „Położna na medal”. Celem programu jest edukacja społeczeństwa na temat opieki okołoporodowej oraz nagrodzenie położnych, które w sposób szczególny wykazują się kompetencjami, zaangażowaniem i wsparciem. Jeszcze tylko 3 miesiące, tj. do 31 grudnia na stronie www.poloznanamedal.info można oddawać głosy na zgłoszone przez kobiety i ich rodziny kandydatki. Finalistki konkursu zostaną ogłoszone w styczniu 2020 roku.
Organizatorem kampanii i konkursu jest Akademia Malucha Alantan. Mecenasem została marka Oktaseptal.
Rola położnej w społeczeństwie
Jeszcze do niedawna większość osób, identyfikowało zawód położnej jako osoby, która wspiera kobietę w najważniejszym etapie jej życia - w dniu porodu. Kompetencje i wiedza położnej z każdym rokiem rozwijają się. Dziś jest ona nie tylko wsparciem i powierniczką kobiety podczas porodu, posiada ona uprawnienia prowadzenia ciąży, wsparcia kobiety na każdym etapie jej rozwoju. Jest nie tylko osobą troskliwą, empatyczną czy ciepłą. Musi wykazać się w szczególności szeroką wiedzą. Poza wsparciem podczas połogu, porodu i ciąży, edukuje także kobietę w zakresie chorób ginekologicznych, pobiera cytologię czy wpiera kobietę podczas menopauzy.
Konkurs „Położna na medal”
Idea stworzenia konkursu „Położna na medal” zrodziła się z chęci nagradzanie położnych i docenienia ich zaangażowania w edukację i opiekę nad kobietą. Konkurs od 6 lat nagradza położne, które zdaniem pacjentek i ich rodzin wykazują się indywidualnym podejściem do kobiety, które są otwarte, skore do pomocy a także potrafią zdobyć zaufanie pacjentek.
Konkurs składa się z dwóch etapów. Pierwszy etap to składanie nominacji, które trwało do 31 lipca. Drugi etap to głosowanie, które trwa od 1 kwietnia 2019 roku do 31 grudnia 2019 roku na stronie www.poloznanamedal.info. Ogłoszenie wyników konkursu odbędzie się w styczniu 2020 roku.
„Rola położnej w życiu kobiety już od kilku lat podlega ewolucji. Kompetencje położnej zmieniają się. Dziś jest ona nie tylko wsparciem emocjonalnym dla kobiety, ale musi posiadać szeroką wiedzę merytoryczną. To jej profesjonalizm i indywidualne podejście do pacjentki, sprawia, że kobieta czuje się bezpiecznie i w razie jakichkolwiek dolegliwości czy niepokoju skieruje się po poradę właśnie do niej. Nie ma tu znaczenia czy problemy i wątpliwości dotyczą ciąży, porodu, połogu czy menopauzy. Położna stała się opiekunem kobiety na każdym etapie jej życia. Dlatego cieszymy, się że działająca od 6 lat kampania i konkurs na „Położną na medal” powstała właśnie z inicjatywy Akademii Malucha Alantan. To pokazuje, jak ważny dla nas jest zawód położnej i edukacja społeczeństwa na temat jej roli. Do dziś udało się nam wyłonić 15 położnych w kraju i 144 położne z poszczególnych województw, które zdaniem mam i ich rodzin zasługują na tytuł Położnej na medal” – powiedziała Iwona Barańska z Akademii Malucha Alantan, pomysłodawcy i organizatora kampanii „Położna na medal”.
Kampania „Położna na medal”
„Położna na Medal”, to prowadzona od 2014 roku kampania społeczno-edukacyjna zwracająca uwagę na kwestie związane z koniecznością podnoszenia standardów i jakości opieki okołoporodowej w Polsce poprzez edukację i promocję dobrych praktyk. Istotną kwestią kampanii jest również podnoszenie świadomości społecznej na temat roli położnych w opiece okołoporodowej.
Kampania „Położna na medal” organizowana jest przez Akademię Malucha Alantan pod patronatem Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Polskiego Towarzystwa Położnych, Polskiego Centrum Edukacji, Fundacji Rodzić po Ludzku oraz Stowarzyszenia Dobrze Urodzeni. Mecenasem kampanii jest marka Oktaseptal.
Główny patronat medialny nad kampanią objął magazyn M jak mama. Partnerami medialnymi zostały magazyny: Magazyn Pielęgniarki i Położnej, Dobra Mama, Magazyn Mama, Mamy Czas, Chcemy być rodzicami, Nowy Gabinet Ginekologiczny, portale: mjakmama.pl, e-ginekologia.pl, egaga.pl, kochanamama.pl, poradnikzdrowie.pl, mamaklub.pl, Mymamy.pl, mamy-mamom.pl, ohme.pl, famillie.pl, kliknijwzdrowie.pl oraz blogerki: Matkaprawnik.pl i Tosinkowo.pl.