KURSY PTGP

BIG DEAL 2024

Nowa ustawa refundacyjna, ma również zapobiegać korupcji wśród lekarzy, jeśli chodzi o leki refundowane. Ustawa zakazuje reklamy leków czy wyrobów medycznych wobec lekarzy uprawnionych do ich wypisywania określonej jako: sprzedaż uwarunkowana, upusty, rabaty, bonifikaty, pakiety, programy lojalnościowe, darowizny, nagrody, prezenty, upominki, wycieczki, loterie, losowania, usługi sponsorowane, talony, bony, propozycje użyczeń, transakcji wiązanych, ułatwień i inne propozycje. (art. 49, ust.3) Wymienione wyżej propozycje określone w tym artykule są jako „formy zachęty”.

Dalsza część artykułu, dostępna jest po zalogowaniu się do serwisu.

Jak to się ma zapewnionej przez prawo firmom farmaceutycznym możliwości reklamy swoich produktów, która jest niczym innym jak zachęcaniem do nabycia produktu? Również Unia Europejska (Dyrektywa 2001/83/WE) umożliwiła reklamowanie leków refundowanych, ba - zabroniła wprowadzania zakazu takich reklam (Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-374/05 ).

Również Minister Zdrowia wypowiedział się na temat powyższego artykułu stwierdzając, że nie został on stworzony w celu ograniczenia praw do reklamy firmom farmaceutycznym. Jakie reklamowanie zatem będzie zgodne z prawem, a jakie nie? Nadal będą mogły być stosowane takie praktyki reklamujące leki, jak: zapraszanie na spotkania promocyjne, sponsorowanie konferencji naukowych, przekazywanie próbek leków oraz upominków o wartości do 100 złotych, związanych z praktyką medyczną np. artykułów biurowych, książek, czasopism medycznych. Upominki te mogą zawierać logo leku czy firmy.

Reasumując: wszystkie inne formy zachęty są zakazane, a w świetle etyki były już zakazane wcześniej …