BIG DEAL 2024

e-ginekologia.pl - portal dla lekarzy ginekologówKolejne miesiące rozwoju dziecka to przede wszystkim zwiększenie waszej więzi i kontaktu wzrokowego, komunikacji poprzez gesty, gaworzenie. Nadal całym światem jesteście Wy – Mama i Tata. Jak rozwija się dziecko w czwartym miesiącu życia opisuje - Anna Wojtyla – ambasadorka kampanii „Położna na medal”.


Rozwój dziecka w 4 miesiącu życia przebiega bardzo dynamicznie. Plecy malca są teraz bardziej wyprostowane i ma on większą kontrolę nad własną głową – potrafi dość długo samodzielnie ją podtrzymać. Jest bardziej ruchliwy, energiczny i coraz bardziej zwinny, ma też większy apetyt. Niemowlęta karmione piersią domagają się jej częściej i możesz odnieść wrażenie, że zmniejszyła się ilość pokarmu. Bez obawy – produkcja mleka szybko dostosuje się do potrzeb malca, związane jest to z większym zapotrzebowaniem żywieniowym i skokiem rozwojowym.
Plecy dziecka są silniejsze, ale nadal nie potrafi ono jeszcze samodzielnie siedzieć, i dopóki samo nie będzie gotowe, nie należy przyspieszać tego procesu. Często na tym etapie rozwoju nie trzeba już podtrzymywać główki podczas podnoszenia malca, gdyż coraz lepiej kontroluje jej ruchy i potrafi utrzymać jej ciężar. Kiedy dziecko podtrzymywane jest w pozycji pionowej i zbyt szybko obróci głowę, ciało zaczyna się chybotać, ale gdy podciągniesz je za ręce z pozycji na plecach, utrzyma głowę w linii prostej z tułowiem. Leżenie na brzuchu w czwartym miesiącu życia dla dziecka to już nie wysiłek, a przyjemność, bo daje możliwość obserwowania otoczenia. Pociecha, leżąc w tej pozycji, jest teraz w stanie nie tylko podnieść głowę pod kątem 90°, ale unosi też przednią część tułowia, wspierając się na przedramionach. Dziecko potrafi także oprzeć się na samych dłoniach, jednocześnie prężąc nóżki - jego ruchy przypominają kołyskę. Posiada też umiejętność obrotu z boku na plecy i z pleców na bok. Nogi stają się coraz bardziej silne – maluch umie je wyprostować, próbuje się odpychać np. od przeszkody, ściany, ciała rodzica. Sprawniejsze są też rączki. Zanika ODRUCH CHWYTNY, który powodował, że dziecko bezwiednie chwytało każdą rzecz umieszczoną w zasięgu w jego dłoni.
Dziecko z dużą pewnością sięga po przedmiot, często udaje mu się go uchwycić. Nadal robi to całą dłonią bez użycia kciuka, który pozostaje ukryty w dłoni. Przekłada przedmiot z ręki do ręki Nie potrafi jeszcze utrzymać dwóch przedmiotów naraz – gdy zainteresuje je inna zabawka, natychmiast puszcza tę, którą już trzyma. jaka kiedy już coś chwyci, z pewnością chwilę później trafi to do jego buzi. To będzie przez następnych kilka miesięcy najważniejszy sposób poznawania otaczającego go świata.


Rozwój motoryczny – co potrafię:
• trzymany pionowo niemowlak zaczyna mocno utrzymywać główkę
• położony na brzuchu pewnie trzyma głowę
• potrafi przewracać się z boku na plecy i z pleców na bok
• nóżki dziecka stają się coraz silniejsze
• rośnie siła ramion, dziecko rozstawia je szeroko i wymachuje nimi niczym skrzydłami
• niemowlę pewnie sięga ręką po przedmiot, często udaje mu się go uchwycić. Wtedy przez chwilę przygląda się mu z ciekawością, manipuluje nim, potrząsa i wkłada do buzi
• niemowlę z upodobaniem powtarza przypadkowo odkryte czynności. Nowoodkrytą umiejętnością jest radosny, głośny śmiech. Oprócz tego wydaje okrzyki od wysokich do niskich tonów, grucha, cmoka. Potrafi krzykiem dopominać się obecności mamy.

Rozwój społeczny – co potrafię:
Dziecko zaczyna odczuwać potrzebę uczestniczenia w życiu rodzinnym – stara się przyciągać uwagę domowników. Coraz częściej, kiedy widzi osoby mu znane, ma na twarzy uśmiech – nie tylko wyraża prawdziwą radość z o pojawienia się mamy czy taty, ale również zdaje sobie sprawę z tego, że pozytywnie reagują oni na jego uśmiech. Uwielbia zwracać na siebie uwagę, donośnie krzycząc lub celowo upuszczając zabawkę. Potrafi się już nie tylko uśmiechać, ale głośno śmiać. Rozpoznaje bliskich, znane głosy i twarze. Dom to dla niego poczucie bezpieczeństwa, tu jest zadowolony i uśmiechnięty. Dom jest azylem dla maluszka. Na widok nieznajomych często reaguje niechęcią. Płacz w tym okresie jest częstym sposobem kontaktowania się malca ze światem. Niemowlak w tym okresie szczególnie lubi, gdy mama mu śpiewa i tańczy z nim w ramionach. Uwielbia też wygłupy. Mów do dziecka często i dużo, bo to bardzo wierny słuchacz. Będzie zafascynowane słuchać wszystkiego, co masz mu do powiedzenia.
To naprawdę wyjątkowa cecha.

Wasz mały świat - jak wspierać malucha:
• nagrywaj wydawane przez dziecko dźwięki i puszczaj mu je czasem, obserwując, z jaką uwagą przysłuchuje się własnemu głosowi
• mów do niego prostymi zdaniami i czekaj na „odpowiedź”
• pozwól dziecku bawić się przed lustrem i cieszyć własnym odbiciem, rób do lustra śmieszne miny i zachęć do tego dziecko – to idealny sposób na wspólną zabawę
• noś dziecko na rękach i śpiewaj piosenki - to jeden z najlepszych sposobów na rozwijanie umysłu niemowlęcia
• często układaj na brzuszku, np. kładąc przed nim zabawkę – dzięki temu będzie ćwiczył trzymanie głowy w pionie i pozna świat z nowej perspektywy,
co jest dla niego bardzo interesujące
• wołaj dziecko po imieniu z różnych miejsc w pokoju i czekaj na reakcję; szukając źródła dźwięku, będzie doskonalił współpracę zmysłów słuchu i wzroku
• do kąpieli wkładaj dziecku pływające zabawki, puszczaj bańki, pluskaj wodą
• bawcie się w „A kuku”: stawaj z boku, aby maluch, chcąc cię zobaczyć, musiał próbować obrócić się – to ułatwi mu naukę przewracania się z pleców na brzuch i z powrotem

Świat stoi przed Wami wasza przygoda jest coraz bardziej interesująca.
Powodzenia.