Obserwacja śluzu – poznaj lepiej swoje ciałoStężenie hormonów w kobiecym organizmie poddane jest wahaniom. Zmieniający się poziom estrogenów i progesteronu reguluje cykl menstruacyjny. Kobieta, która dobrze zna swój organizm jest w stanie określić dość dokładne dni płodne oraz czas, w którym zajście w ciążę nie będzie możliwe. Dokładna obserwacja wydzieliny z pochwy pozwala odróżnić dni płodne od niepłodnych, a także wychwycić pierwsze symptomy świadczące o infekcji intymnej bądź zaburzeniach hormonalnych.

Prawidłowy cykl menstruacyjny

Cykl menstruacyjny trwa 28 dni, za prawidłowe uznaje się wahania w zakresie 23-35 dni. Można wyróżnić 4 zasadnicze fazy cyklu menstruacyjnego:

• fazę menstruacyjną

• fazę folikularną

• fazę owulacyjną

• fazę lutealną

Długość poszczególnych faz uzależniona jest od długości cyklu. Cykl menstruacyjny rozpoczyna się w pierwszym dniu krwawienia. To czas, gdy złuszcza się wyściółka macicy, gdyż w poprzednim cyklu nie doszło do zapłodnienia komórki jajowej. Następnie kobieta wchodzi w fazę folikularną. Pod wypływem hormonu FSH oraz wzrastającego stężenia estrogenów, dojrzewa pęcherzyk Graffa. Faza trwa około 9 dni. Z pęcherzyka w dniu owulacji zostaje uwolniona do jajowodu komórka jajowa. Często towarzyszy temu silny ból w podbrzuszu. Komórka zdolna jest do zapłodnienia przez najbliższa dobę po uwolnieniu. Rozpoczyna się faza lutealna, pęcherzyk Graffa przeistacza się w ciałko żółte. Wzrasta poziom progesteronu, rozrasta się błona śluzowa macicy, która przygotowuje się do zagnieżdżenia zarodka. Jeśli nie doszło do zapłodnienia, zanika ciałko żółte, obniża się poziom progesteronu i następuje krwawienie menstruacyjne.

Jak zmienia się śluz w cyklu menstruacyjnym?

Zmiana stężenia hormonów wpływa na konsystencję oraz kolor wydzieliny z układu rozrodczego. Śluz zaraz po miesiączce jest gęsty, lepki, w kolorze białym bądź jasnożółtym. W fazie folikularnej staje się przeźroczysty, rzadszy i rozciągliwy. To śluz płodny, którego zadaniem jest stworzyć środowisko przyjazne do przetrwania i przetransportowania plemników do komórki jajowej. Tuż po owulacji wydzielina gęstnieje. Śluz przed okresem znów staje się gęsty, lepki, biały.

Zwróć uwagę czy wydzielina nie ma nieprzyjemnego zapachu, a w okolicach intymnych nie pojawiło się uczucie swędzenia bądź pieczenia. Zaniepokoić powinna Cię również grudkowata struktura śluzu. Objawy te mogą świadczyć o infekcji intymnej – zwykle grzybiczej, rzadziej bakteryjnej.

Po co obserwować wydzielinę z pochwy?

Dobra znajomość swojego organizmu pozwala wcześniej wychwycić niepokojące objawy. Obserwacja śluzu pozwala rozpoznać pierwsze objawy infekcji intymnych. Im szybciej zareagujesz, tym szybciej Ty i Twój partner uporacie się z infekcją i unikniecie powikłań. Obserwacja cyklu menstruacyjnego pozwala określić dość dobrze dni płodne, co ważne jest szczególnie dla par, które starają się o potomstwo. Obserwacja śluzu, pozwala prowadzić tzw. kalendarzy małżeński, stosowany przez niektóra pary jako forma antykoncepcji. Monitorowanie śluzu może pomóc w zdiagnozowaniu zaburzeń hormonalnych. Brak śluzu płodnego może wskazywać na brak owulacji bądź zespół policystycznych jajników. Obserwacja śluzu i dobra znajomość swojego ciała pozwalają wychwycić pierwsze niepokojące symptomy.

Jak prawidłowo obserwować śluz?

Wydzielinę z pochwy należy badać o stałej porze. Najlepiej rano, tuż po przebudzeniu. Do badania śluzu wskazane jest użycie, wcześniej zdezynfekowanych, własnych palców. Należy pamiętać, że nawet 3-4 dni po stosunku bez użycie prezerwatywy, z dróg rodnych mogą wydobywać się resztki nasienia partnera.

ruchu