girl 97433 1280Mianem przydatków określa się zespół narządów kobiecych, który obejmuje jajniki, jajowody i struktury podtrzymujące je. Przydatki mogą być zainfekowane, a zapalenie przydatków w niektórych przypadkach może prowadzić do wystąpienia u kobiety wielu groźnych komplikacji, z niepłodnością włącznie.

Ważna rola przydatków

Dzięki przydatkom prawidłowo funkcjonuje układ rozrodczy kobiety. Zadaniem jajników zlokalizowanych po obu stronach macicy, jest produkcja i uwalnianie komórek jajowych oraz wydzielanie hormonów żeńskich i niewielkiej ilości hormonów męskich. Jajowody z kolei mają przesunąć uwolnioną przez jajnik komórkę jajową do jamy macicy, co odbywa się dzięki skurczom mięśniówki ścian jajowodu, przy jednoczesnej produkcji przez komórki nabłonka gruczołowego błony śluzowej wydzieliny oraz ruchowi rzęsek, które wyścielają błonę śluzową.

Zapalenie jajników i jajowodu powoduje, że, ich funkcjonowanie jest zaburzone i nie pracują prawidłowo, co prowadzi do wielu przykrych konsekwencji natury zdrowotnej.

Częsta przypadłość

Wśród kobiet aktywnych seksualnie zapalenie przydatków występuje stosunkowo często, choć lekarze ginekolodzy niejednokrotnie mają problemy z prawidłowym zdiagnozowaniem tego schorzenia.

Najczęściej zapalenie przydatków jest wywołane zakażeniem kilkoma typami patogenów, m.in. bakteriami fizjologicznymi, które zamieszkują drogi rodne i przewód pokarmowy oraz mikroorganizmami przenoszonymi drogą płciową - bakteriami chlamydii czy rzeżączki. Bakterie przedostają się z pochwy lub szyjki macicy do jajowodów i jajników. Bardzo rzadko zapalenie przydatków jest wywołane drogą układu krwionośnego.

Istnieje wiele postaci infekcji przydatków, która może przejawiać się:

• ropniakami jajowodów,
  • wodniakiem jajowodu,
  • zapaleniem błony śluzowej jajowodu,
  • pełnoobjawowym zapaleniem przydatków,
  • ropniem jajnika.

Jeśli kobieta zwleka z wizytą u ginekologa i nie podejmuje w porę leczenia, może to prowadzić do rozszerzenia się zapalenia na okoliczne struktury i do zapalenia otrzewnej miednicy mniejszej.

Wyróżnia się ostre i przewlekłe zapalenie przydatków. W przypadku zapalenia ostrego, choroba przebiega gwałtownie, a objawy są łatwe do zdiagnozowania. Przewlekłe zapalenie przydatków rozwija się wolno, a objawy mogą być nieswoiste lub słabo zaznaczone. Ma ono także tendencje do nawracania.

Wśród najczęściej zgłaszanych objawów zapalenia przydatków wymienia się:

• wysoką gorączkę,
  • bóle w podbrzuszu,
  • bolesność macicy przy poruszaniu się czy podczas stosunku,
  • wymioty,
  • zaparcia lub biegunki,
  • obfite, przedłużające się krwawienia miesiączkowe,
  • krwawienie występujące pomiędzy miesiączkami,
  • bóle w okolicy krzyżowej.

Możliwe powikłania

Zapalenie może dotknąć jajniki, jajowody i wszelkie struktury, które je podtrzymują. Konsekwencje infekcji są trudne do przewidzenia i mogą powodować:

• upośledzenie drożności jajowodów,
  • powstawanie zrostów w jajowodach,
  • bóle podbrzusza,
  • ryzyko ciąży ektopowej,
  • niepłodność.

Najważniejsze jest, aby jak najszybciej rozpoznać chorobę i ją leczyć, dzięki czemu można uniknąć powstawania zrostów pozapalnych i zmniejszyć ryzyko ciąży pozamacicznej czy niepłodności u kobiety.