Cukrzycę ciążową mogą oznaczać takie objawy, jak zmęczenie lub nadmierne pragnienie. Chorobę diagnozuje się na podstawie badania glukozy na czczo. W przypadku nieprawidłowego wyniku, wykonywany jest doustny test obciążenia glukozą.

Jakie objawy mogą sugerować cukrzycę ciążową?

Blisko 10% kobiet w ciąży choruje na cukrzycę ciążową. Mogą na nią wskazywać m.in. senność, zmęczenie, suchość w jamie ustnej i duże pragnienie. Większe ryzyko pojawienia się choroby jest związane z dziedziczeniem. Jeśli w rodzinie występuje lub występowała cukrzyca typu 2., warto zwrócić szczególną uwagę na prawidłowy poziom cukru u ciężarnej.

Badanie glukozy na czczo – norma u ciężarnych

Ginekolog prowadzący ciążę powinien skierować kobietę na badanie poziomu cukru we krwi podczas pierwszej wizyty. Glukoza na czczo poniżej 100 mg/dl to prawidłowy wynik. W tej sytuacji przyszła mama powinna wykonać test doustnego obciążenia glukozą między 24. a 28. tygodniem ciąży. Dzięki temu badaniu wykrywane są ewentualne zaburzenia w rozkładzie węglowodanów wpływające na poziom cukru. Mogą się one pojawić w drugim lub trzecim trymestrze ciąży. Wynika to z działania hormonów produkowanych przez łożysko.

Postępowanie przy nieprawidłowym wyniku badania glukozy na czczo u ciężarnych

Poziom glukozy na czczo u ciężarnej, który wynosi od 100 do 125 mg/dl, wskazuje na konieczność wykonania doustnego testu obciążenia glukozą. Przy wyniku powyżej 125 mg/dl badanie glukozy na czczo jest wykonywane powtórnie. Ponowne przekroczenie 125 mg/dl oznacza istnienie cukrzycy ciążowej. Kobieta trafia wtedy pod opiekę specjalistycznej poradni. Wiąże się to z ponownym oznaczeniem poziomu cukru we krwi. Jeśli jego wynik znów uplasuje się pomiędzy 100 a 125 mg/dl, choroba jest ostatecznie potwierdzona.

Doustny test obciążenia glukozą a cukrzyca ciążowa

Test obciążenia glukozą bywa wykonywany nie tylko u kobiet z nieprawidłowym stężeniem glukozy na czczo. Lekarze zalecają go także kobietom, w których rodzinie występowały np. zespół wielotorbielowatych jajników lub otyłość. Do badania należy się dobrze przygotować. Dzięki temu jego wyniki nie zostaną zafałszowane. Według zaleceń Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego doustny test obciążenia glukozą powinien być wykonany na czczo, 8-14 godzin po ostatnim posiłku. Przed badaniem nie należy zmieniać nic w dotychczasowej diecie. Krew do testu jest pobierana trzykrotnie: na czczo, następnie 1 godzinę i kolejny raz 2 godziny po wypiciu roztworu 75 g glukozy. Rozpuszcza się ją w 250-300 ml wody. Płyn należy przyjąć w ciągu 5 minut od przygotowania. Cukrzyca ciążowa jest diagnozowana, jeśli chociaż jeden pomiar przekracza:

• 100 mg/dl na czczo,
  • 180 mg/dl po 1 godzinie od wypicia roztworu glukozy,
  • 140 mg/dl po 2 godzinach od przyjęcia płynu.