fotolia 76244051 subscription monthly mChoroba Leśniowskiego-Crohna należy do nieswoistych zapaleń jelit i zazwyczaj ma charakter przewlekły. Jakie są jej objawy i możliwości leczenia?

Choroba Leśniowskiego-Crohna: objawy

Choroba Leśniowskiego-Crohna, w skrócie Ch. L-C., to nieswoiste zapalenie jelita, związane z zaburzeniami mikroflory w układzie pokarmowym. Choroba ma tendencję do nawrotów, najczęściej dotyka osoby dorosłe w wieku 20- 40 lat, zarówno mężczyzn jak i kobiety. O wiele częściej występuje w krajach wysoko rozwiniętych, których mieszkańcy są narażeni na codzienny stres. Objawem zaburzeń mikroflory są najczęściej biegunki i bóle brzucha, a także obecność krwi lub śluzu w kale. Krew i śluz w kale może być mylącym objawem, ponieważ często towarzyszy także zespołowi jelita drażliwego. Więcej informacji na temat możliwych przyczyn obecności krwi oraz śluzu w kale można znaleźć tutaj. Chorobie Leśniowskiego-Crohna towarzyszy także ogólne osłabienie organizmu, gorączka, wzdęcia oraz utrata masy ciała, w niektórych przypadkach także ropnie, przetoki oraz szczeliny w okolicy odbytu. W przypadku zaobserwowania u siebie powyższych objawów należy udać się do lekarza, który zaleci wykonanie specjalistycznych testów, takich jak badania krwi, biopsja jelita, kolonoskopia lub gastroskopia, a także USG lub rentgen jamy brzusznej. Wyniki badań oraz dokładny wywiad pozwolą potwierdzić lub wykluczyć występowanie choroby Leśniowskiego-Crohna.

Metody leczenia choroby Leśniowskiego-Crohna

Choroba Leśniowskiego-Crohna ma charakter przewlekły i nie da się jej wyleczyć całkowicie. Leczenie ma więc postać złagodzenia objawów, dzięki czemu pacjent przestaje odczuwać nasilone dolegliwości i może normalnie funkcjonować. Leczenie jest uzależnione od etapu i stopnia rozwoju choroby, jednak przez cały okres jej trwania ważne jest stosowanie odpowiedniej diety oraz suplementów diety, które pomagają odtworzyć mikroflorę bakteryjną jelit, takie jak Lactoral. Zawiera on aż 3 szczepy dobroczynnych bakterii z rodziny Lactobacillus oraz Bifidobacterium, które łagodzą objawy takie jak biegunki i bóle brzucha, odbudowują mikroflorę jelit oraz pomagają wydłużyć okresy remisji choroby Leśniowskiego-Crohna. Więcej informacji na temat działania suplementu diety można znaleźć na stronie producenta www.lactoral.pl. Należy pamiętać, że podczas okresu remisji, kiedy choroba zdaje się ustępować, nie warto przerywać leczenia, ponieważ grozi to poważnymi powikłaniami, takimi jak powstanie przetoki jelitowo-pęcherzowej lub jelitowo-jelitowej, a także perforacja i zwężenie jelit.